Coolllzz!!

Thursday 21 April 2011

Aku Penggila Novel - Part II

Tajuk : Ugly
Penulis : Constance Briscoe
















Seumur hidup aku, dah berpuluh2 malah beratus2 novel yang aku dah bacer, tak kire la dalam BM ke BI. Tapi yang ini aku kategorikan the best novel yang aku pernah bacer.

Novel ini adalah true story of Constance Briscoe yang dilahirkan sebagai hodoh. Dia didera oleh emak kandung & ayah tiri sejak dari kecil. Bermacam2 seksaan yang dihadapi lantaran maknyer sendiri tak pernah mengakui dia sebagai anak lantaran rupa hodoh.

Tapi apa yang membuatkan aku kagum sangat dengan Constance/Clare ni dia tak pernah kenal erti putus asa. Sejak kecil lagi dia dah tau arah tujuan dia-to become a barrister. Walaupun ditinggalkan sensorang kat rumah tanpa pernah mak bapak ambik tau, macam2 part time job yang dia buat di samping belajar. Memang very amazing apabila seorang budak belajar cara hidup sendiri tanpa perlu susahkan mak bapaknyer. At the end of the story, dia satunyer2 dalam family yang berjaya ke Newcastle University dalam jurusan law walaupun dipanggil bodoh oleh maknyer sendiri.

Very inspiring novel. Kalau korang nak cuber2 bacer novel, aku suggestkan korang start dengan novel nie.

p/s: kalau kiter rasa hidup kiter nie dah susah, bersyukurlah, sebab ader lagi yang lebih susah dari kiter.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...