Coolllzz!!

Wednesday 5 October 2011

Apa itu "ASI"

Sejak bergelar mama nie, seronok sangat biler tiber time mengepam. Bagi yang dah kawin, mesti faham maksud aku nie. Lagi syok kalau ada member yang sama2 turut serta dalam aktiviti ni. bagi aku adalah satu kepuasan biler tengok baby aku kenyang dengan Air Susu Ibu (ASI). Alhamdulillah, setakat nie Raid tak plak meragam kembung perut atau demam. Dia aktif dan sihat.

Mengepam plak boleh la guna pam manual atau elektrik. Aku lebih suka yang elektrik sebabnyer tak der la lenguh sangat tangan tue. Pasang jer kat plug, terus jalan. Biler tang keperluan baby nie, aku suka shopping kat Mom's Little One,. kat situ sumer ader siap ngan khidmat nasihat  lagi. Macam pam elektrik aku suggestkan kat korang beli brand Spectra, affordable n efficient. Harga pun tak mahal dan penggunaan pun tak rumit sangat. Check gambar kat bawah nie...

Kalau korang nak tau, Air susu ibu (ASI) adalah cairan tanpa tanding ciptaan Allah untuk memenuhi gizi bayi dan melindunginya dalam melawan kemungkinan serangan penyakit. Keseimbangan zat-zat gizi dalam air susu ibu berada pada tingkat terbaik dan air susunya memiliki bentuk paling baik bagi tubuh bayi. ASI juga sangat kaya akan sari-sari makanan yang mempercepat pertumbuhan sel-sel otak dan perkembangan sistem saraf.

Dr. Lisa Martin, Pusat Kedoktoran Rumah Sakit Anak Cincinnati di Amerika Serikat, menemukan kandungan tinggi hormon protein yang dikenal sebagai adiponectin di dalam ASI. Kadar Adiponectin yang tinggi di dalam darah berhubungan dengan rendahnya risiko serangan jantung. Kadar adiponectin yang rendah dijumpai pada orang gemuk dan yang memiliki risiko besar terkena serangan jantung. Risiko terjadinya berat badan berlebihan pada bayi yang diberi ASI berkurang dengan adanya hormon ini. Banyak lagi kelebihan menyusu baby nie kalau korang nak tau....

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...