Coolllzz!!

Wednesday 17 February 2016

Raid & Iqra'

Assalam semua (xpernah2 bagi salam tetibe plak hahaha). Hari nak citer sikit tang anak bujang sulung tu ha. To be honest as a mother, kite semua nak yang terbaik untuk anak. Klu boleh biler anak kuar je dari perut dah pandai serba serbi (imaginasi tu tinggi tol), tak terkecuali la aku sendiri.

Memandangkan Raid dah 5 tahun this year, aku dah mula berjinak2 untuk ajar dia mendalami Iqra'. Memang kat taska, starting from 4 years dia dah belajar tapi tahun ni aku nak dia betul2 menghayati sebagai langkah permulaan untuk mahir Al-Quran. Pendapat aku, aku nak tekankan benda ni dulu sebab aku percaya bile mahir Al-Quran In Syaa Allah yang lain akan seiring. As for Raid, awal tahun aku dah beli buku Iqra' tu yang mana ianya same je ngan buku Iqra' dia kat taska. So starting from that day until now memang after Maghrib aku akan suruh dia baca.

Yang membuat aku naik angin, dia still xbersungguh, xfokus. Sesetengah huruf tu bukan dia xkenal, tapi sengaja mintak rotan. Hee memang aku naik angin memanjang. Tu baru Iqra' 1 belum lagi Iqra' 2. Aku nak kena sabar tahap dewa ngan dia ni. Kadang2 terpaksa la aku imaginasikan huruf tu dengan something yang dia minat semata2 nak dia mudah ingat.

Pernah sekali bile time bercuti balik kampong aku suruh dia baca Iqra'. Apa lagi melompat2 la dia time tu sambil cakap "Mama bawak ke buku tu?". Then bila aku tunjuk je buku tu terus dia menjerit, xcaye yang aku boleh bawak buku tu balik kampong sekali hahahah. That moment masih aku ingat n akan diingat sampai bile2.

"To Raid, I create this blog because of u. I wanna be the best mom for u, so that one day when i'm getting older ada sesuatu untuk dikenang. Mama xkan pernah putus asa n berharap Raid akan jadi contoh yang terbaik buat adik2. I'm always proud of u".

Ni la buku yang aku guna untuk ajar Raid. Credit to Mr. Google


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...